JOM LAYAN......YEZERZZZZ!!

Pages

Sunday, April 17, 2011

Untuk mereka yang merancang untuk menjadi Ibu

Assalamualaikum..

Yuhuuuu.....how are you doing guys?Everything fine?me Alhamdulillah ok..Ok hari ni baru nak berupdate blog..da lama rasanya tak berupdate...(mcm la ade org bace)huhu..mak tak kisah noks..ade ke tak yang penting i nak share something yang dapat memberi manfaat kepada pembaca semua k..

Ok topik yang nak dikongsikan hari ni tak la best sangat tapi mungkin best untuk mereka2 di luar sana yang dah mendirikan rumahtangga tetapi belum ada tanda2 untuk menjadi ibu...(huahua...kita senasib..belum ada rezeki lagi kot..)Ok kat sini i nak kongsikan vitamin yang perlu diambil untuk mereka yang bakal berkahwin dan yang sedang merancang untuk menjadi ibu...
Last month i start makan FOLIC ACID untuk persediaan menjadi ibu..

Folic Asid tu ape eyh? ok meh sini,dekatkan skit ngan skrin laptop u all k...Asid Folic adalah sejenis vitamin B iaitu Vitamin B9.Folic Asid ni dapat membantu pertumbuhan sel-sel baru pada tubuh u all k..

Untuk pengetahuan semua, pengambilan FOLIC ACID ni amat penting untuk bakal2 ibu..seeloknya makan 6bulan tanpa miss ok..ni nasihat dr Docter kat klinik yang i ambik hari tu..Pil Folic Asid ni dapat membantu bakal ibu dalam mengurangkan kecacatan janin,iaitu otak dan saraf tunjang.

Kenapa bakal ibu perlu mengambil Folic Asid sebelum mengandung?Ini disebabkan oleh pembentukan tiub nueral baby berlaku dalam minggu awal kehamilan. Tiub neural ini membentuk otak dan saraf tunjang. Kecacatan pembentukan tiub neural ini dipanggil spina bifida dan anencephaly.

Kepada u all yang jenis susah untuk makan sebarang pil, anda boleh mengambil makanan yang kaya dengan Folic Asid ni seperti sayuran hijau, dan bijirin.

Bagaimana memilih Folic Asid ni?Ok,start kete pergi klinik and tanya kat counter pendaftaran klinik tu..sure dia taw punya...slalunya diorang akan syorkan kita ambil Folic Asid 5miligram(5mg) sehari. Pil ni mudah larut dalam air.If u all ambik berlebihan jangan risau k sebab pil ini akan dibuang melalui air kencing kita. If nak tau lebih lanjut tanya dokter kat tempat u all nak ambik Folic Asid tu nanti eyh.

Ok hope sedikit maklumat yang dikongsikan dapat memberi seribu manfaat kepada u guys..TQVM kerana sudi menjegah ke blog i k..T_T